׳¦׳׳˜

הידעת? הדפדפן שהינך גולש ממנו אינו עדכני

הדפדפן שהינך גולש ממנו אינו עדכני ויתכן שהאתר אינו יעבוד בצורה טובה. הדפדפנים הנתמכים באתר הם:

לחץ על האיקונים למעבר לדף ההורדה של הדפדפן

סגירת חלונית אל תציג בשנית

בסגירת החלונית תועבר/י לאתר מותאם לדפדפן ויתכן כי חלק מהאתר לא יעבוד בצורה מיטבית

דף הבית כל המחקרים שיפור הזיכרון באמצעות למידה בקול

שיפור הזיכרון באמצעות למידה בקול

mem-research 2

חזרה על מילים בקול רם משפרת את ביצועי הזיכרון בכ- 40% ובכך יכולה להקל על תהליך הלמידה של ילדים ומבוגרים.

ד"ר מיכל איכט וד"ר יניב ממה

מחקר בנושא שיפור הזיכרון והלמידה אצל ילדים שנערך באוניברסיטת אריאל בשומרון מצא כי אמירה של מילים בקול רם משפרת את היכולת לזכור אותן, יותר מאשר שימוש בכל טכניקת זיכרון אחרת.

מדובר למעשה בטכניקה פשוטה של למידה שיכולה לסייע לילדים (ולתלמידים) רבים בלמידת אוצר מילים חדש, למשל כשלומדים שפה זרה, או כשנתקלים במילים חדשות ולא מוכרות.

 

עורכי המחקר, ד"ר מיכל איכט מהמחלקה להפרעות בתקשורת באוניברסיטת אריאל וד"ר יניב ממה מהמחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטה, מצאו פער של עשרות אחוזים בין יכולת הזכירה של מילים כאשר הוגים אותן בקול לעומת שמיעתן מפי אחרים. "אני באופן אישי, תמיד מוצאת את עצמי 'מדקלמת' בקול את החומר שצריך ללמוד והנה, לתחושת הבטן האישית נמצאה תמיכה מחקרית חד משמעית". מספרת ד"ר איכט.

בשונה ממחקרים רבים שבוצעו עד כה בנושא, שבחנו את התופעה באוכלוסיית מבוגרים, המחקר הנוכחי נערך בקרב ילדים צעירים (בני 5 שנים), אשר רוכשים אוצר מילים חדש בקצב מהיר. היות וילדים בגיל זה עדיין אינם קוראים, נעשה שימוש בתמונות של מילים.

בחלק הראשון של המחקר, 30 ילדים צפו בתמונות מוכרות (למשל: כלב, שולחן, בית). חלק מן המילים נלמדו על ידי הסתכלות בתמונות בלבד, וחלקן נלמדו על ידי אמירתן בקול על ידי הילד. הממצאים הראו שעור כפול של שליפת המילים שנלמדו על ידי אמירתן בקול (30%) ביחס למילים שנלמדו על ידי הסתכלות בתמונות בלבד (15%).

בחלקו השני של המחקר נעשה שימוש בתמונות של מילים נדירות ולא-מוכרות, וזאת על מנת לבדוק האם שיטת למידה קלה ופשוטה זו מתאימה גם ללמידת אוצר מילים חדש. 30 ילדים בני 5 שנים הסתכלו בתמונות של חפצים כמו אבוס, חפת, אנקול. מחצית מן המילים שבתמונות נאמרו בקול על ידי הבודק (כך שהילד רק הקשיב למילים החדשות), ומחציתן נאמרו על ידי הבודק, והילד חזר עליהן בקולו. גם הפעם היה שיפור גדול, של כ-35%, בזיהוי של מילים שנאמרו בקול לעומת מילים שרק נשמעו. הממצאים הללו מחזקים את היכולת להשתמש בהפקה קולית כדרך יעילה ופשוטה לשיפור הזיכרון גם בקרב ילדים, וגם בלמידת לקסיקון חדש.

החוקרים הסיקו כי מילים עליהן חזרו הילדים בקול רם, הפכו לבולטות יותר ולמובחנות יותר ביחס למילים שרק נקראו ולא נאמרו בקול. המילים שנאמרו זכו למעיין "מעמד מועדף" בעת הלמידה, היות והחזרה עליהן תרמה לקידוד עשיר ועמוק שלהן בזיכרון.

עוד נמצא כי לחישת המילה ללא קול (רק על ידי תנועות שפתיים) וכתיבתה מביאים לשיפור קל של הזיכרון בלבד, לעומת הפקת המילה בקול, המביאה לשיפור גדול. אם כן כאשר לומדים עם ילד לקראת בחינה, או כאשר רוצים להקנות לו מילים חדשות, מומלץ לא להסתפק בקריאת המילים (השמעתן לילד) אלא לבקש ממנו לחזור על המילים (או על המשפטים) בעצמו, בקולו, כך שהדבר ישפר משמעותית את היכולת שלו לזכור.

 

 

ברוכים הבאים לאתר אוניברסיטת אריאל בשומרון לכל צורכי הנגישות יש ללחוץ על כפתור הנגישות למעלה