תחום הערכת איכות וקידום ההוראה

הדפסה

שלום רב,

באוגוסט 2000 החלה לפעול יחידה לפיתוח והערכה אקדמית, שבין פעילויותיה, עסקה בקידום איכות ההוראה. היחידה מאחדת תחת קורת-גג אחת מגוון של פעילויות הקשורות בהשבחת ההוראה
והלמידה, חלקן, התקיימו בעבר באופן מבוזר, ואחרות, הן פרי יוזמה ומענה לצרכים של ציבור המרצים והסטודנטים. כך, הצטרפנו לשורה של מוסדות עמיתים בארץ, בהם קיימים ופועלים מרכזים כאלה.

בארצות שונות בעולם קיימים למעלה מ- 500 מרכזים לאיכות ההוראה, חלקם הגדול בארצות הברית ובקנדה, לרבות בכל האוניברסיטאות היוקרתיות. ברוב המוסדות להשכלה גבוהה במערב אירופה מתקיימות פעילויות שונות לקידום ההוראה, ובריטניה היא המדינה בה נושא איכות ההוראה הוא המוסדר ביותר, ובה מתרחשת גם הפעילות הענפה ביותר. אנו מסתייעים בניסיון הרב שנצבר בארץ ובעולם בהקמה והפעלה של מרכזים כאלה, ועם זאת, אנו שואפים להיענות לצרכים הספציפיים של חברי הסגל ושל הסטודנטים, הבאים בשערינו.

 

פעילותינו בתחום הערכת איכות וקידום ההוראה

  • סדנאות הוראה, ימי עיון והשתלמויות לחברי הסגל
  • הערכת מרצים – משובי הוראה: – מעקב והפקת לקחים
  • ייעוץ וליווי אישי לקידום ההוראה
  • פעילויות לעידוד מצוינות בהוראה: תעודות הערכה, פרסום מצטיינים.
  • טיוב בחינות תוך הקפדה על מהימנותן (כולל סיוע לחברי סגל בפיתוח בחינות רב ברירה).
  • קידום טכנולוגיה מבוססת-פדגוגיה – שימוש בתוכנות להוראה (קליקרים, אולימפיאדה). טיפוח ופיתוח אתרי קורסים
  • מאגר קורסים מצולמים בוידיאו
  • סיוע ותמיכה בהוצאה לאור של חומרי הוראה (מקראות וספרי לימוד).
  • הפעלת מועדון ההוראה שמטרתו לקדם דיונים בין חברי הסגל סביב נושא ההוראה.
  • נציגות בפורום ארצי לקידום ההוראה, חברות במערכות כתבי עת בנושא ההוראה באקדמיה בישראל ומחוצה לה.
  • עידוד מחקר ומענקי מחקר בתחום.
  • יוזמות לשיתופי פעולה בין-מוסדיים בארץ ובחו"ל בתחום.
  • הפעלת תהליכי הערכת איכות
  • השתתפות בוועדות הסנט הרלוונטיות לתחום: וועדות משמעת, וועדת מחשב וועדת הוצאה לאור.
  • קבוצת מחקר במסע-נתיב: שיתוף פעולה עם חברי סגל היכולים להנחות בתחומם, ריכוז הקבוצה בקולקויום שבועי, מעקב אחר מחקר ותפוקותיו – עד פרסום.

  

האוניברסיטאות והמכללות בארץ נרתמו כולם לקדם את נושא ההוראה בעידוד המל"ג בעשור האחרון. לנגד עיננו מתחוללת מהפכה אמיתית בתחום ההוראה באקדמיה (מגוון רחב של פעילויות נעשות כדי לקדם את ההוראה במוסד).

לסיכום, מצוינות בהוראה היא המחויבות שלנו המרצים לסטודנטים שלנו. ומצוינות זו תקדם את המרצה גם ברמה האישית. אני מקווה שסגל המרצים ישכיל לנצל את מגוון הכלים שהיחידה לפיתוח אקדמי מציעה לקידום ההוראה.

 

בברכה
פרופ' ניצה דוידוביץ

ראש תחום הערכת איכות וקידום ההוראה

d.nitza@ariel.ac.il

 

 


 

עדכון אחרון ב-שני, 26 אוקטובר 2015 15:14