׳¦׳׳˜

הידעת? הדפדפן שהינך גולש ממנו אינו עדכני

הדפדפן שהינך גולש ממנו אינו עדכני ויתכן שהאתר אינו יעבוד בצורה טובה. הדפדפנים הנתמכים באתר הם:

לחץ על האיקונים למעבר לדף ההורדה של הדפדפן

סגירת חלונית אל תציג בשנית

בסגירת החלונית תועבר/י לאתר מותאם לדפדפן ויתכן כי חלק מהאתר לא יעבוד בצורה מיטבית

שיטת בחינות רב ברירה

הדפסה דוא

פיתוח שיטת בחינות רב ברירה, תוך הקפדה על מהימנות וטיוב הבחינות מהימנות ובדיקת איכות של בחינות "רב ברירה"

מטרת הטיפול: במבחנים באה על מנת לשפר את השרות לסטודנט על ידי שיפור מתן הציונים והערכה. בדיקת המבחנים הועברה למחשב. יתרה מכך, הטיפול שהחלנו בו מאפשר למרצה לקבל משוב על טיב ההוראה, מבנה הקורס ועל הקליטה של משימות הקורס. זאת ועוד, מהניתוח הממוחשב מתקבל מידע סטטיסטי על טיב המבחן ככלי מדידת הישגים.

תיאור התהליך: לפני כשנתיים החלנו בהעברת סדנאות למורים באופן מקצועי, על ידי יועצת להערכה, ד"ר נטע נוצר, שמטרתן היתה להדריך מורים בבנייה של מבחן, ניסוח שאלות, העברת השאלות למבחן רב-ברירה המקובל בעולם האקדמי, וכן בהצגת הכלים הסטטיסטים המאפשרים הסקת מסקנות על ההוראה בקורס, טיב המבחן וניתוח ההישגים.

בשנת הלימודים הנוכחית, הצענו למורים לחבר מבחנים מסוג רב-ברירה. המבחנים עברו ניתוח סטטיסטי. אח"כ עברו המבחנים בדיקה ממוחשבת והופקו דוחות מלאים הכוללים, בנוסף לציונים, גם ניתוח המצביע על ליקויים במבחן ככלי הערכה וכן משוב על ההוראה בקורס על פי ניתוח הידע של הנבחנים.

בסיום התהליך, כל מחבר מבחן מקבל משוב מפורט על השאלות שחיבר ועל התוצאות שהתקבלו, על מנת לשפר את המבחן הבא ולהכניס שיפורים הנדרשים בקורס.

שימוש בבחינות אמריקאיות

אוניברסיטת אריאל מאפשרת בדיקה ממוחשבת של מבחנים מסוג "רב ברירה" (המכונה "מבחן אמריקאי"), בדומה לשיטה הנהוגה במרבית האוניברסיטאות בארץ. השיטה אמורה להקל על המרצה מחד גיסא, ומאידך גיסא לטייב את רמת המבחנים ולהגביר את ההוגנות של תהליך מתן הציונים לתלמידים, כפי יפורט בהמשך. מרצים המעוניינים להשתמש בשרות זה יוכלו לפנות אלינו.

תיאור השיטה: הסטודנטים עונים את תשובותיהם על דף תשובות סטנדרטי, המתאים לקורא אופטי. על הסטודנטים לסמן "X" במקום המתאים על הטופס. המבחנים, כולל דפי התשובות, המועברים למדור בחינות על ידי המשגיחים. מדור בחינות דואג לסריקת דפי התשובות באמצעות קורא אופטי ומעביר את קובץ הנתונים לחברת "טייפרידר". החברה מריצה תוכנה הבודקת את המבחנים בהתאם למפתח תשובות שהמרצה מספק מראש. תוך שלושה ימים, ובד"כ אף פחות מזה, חוזר דו"ח המכיל מספר מרכיבים:

  1. דו"ח ציונים - הדו"ח כולל רשימת התלמידים והציונים, כולל ציונים של נושאים (במידה והמרצה הגדיר מראש שהבחן מחולק לנושאים), נתונים סטטיסטיים של הציונים כגון ממוצע, ס.ת. התפלגות וכו'. ברגע שדו"ח זה מאושר על ידי המרצה, הציונים מוזרמים באופן אוטומטי למערכת הציונים, כך שאין צורך בהגשת רשימות ידניות, כפי שנהוג היום.
  2. דו"ח על השאלות - דו"ח זה מכיל מדדים שונים לגבי כל שאלה ושאלה במבחן המקובלים בשיטה של "ניתוח פריטים": רמת הקושי של השאלה (אחוז העונים נכון), התפלגות המסיחים (אחוז הבוחרים בכל מסיח) ומדד של כושר האבחנה של השאלה.

הדו"ח על השאלות במבחן מאפשר לך לבדוק את טיב השאלות. לדוגמא, על שאלה מסוימת ענו רק 3% מהנבחנים. יתכן והדבר נובע מבעיה של ניסוח השאלה או של התשובות. מאידך, יתכן והדבר נובע הסבר לא מספק בכיתה. בכל אופן, יתכן ועל סמך מידע מעין זה, המרצה היה מחליט לפסול את השאלה, או לחליפין לקבל גם תשובה א' וגם תשובה ב'.
המדור לפיתוח הוראה יעמיד יועץ, המומחה בתחום המבחנים לסייע למרצים הרוצים בכך באבחון שאלות בעייתיות.

בהתאם להחלטה שהמרצה מקבל, נמסר לחברה לבדוק את המבחן פעם נוספת בהתאם לתיקונים השונים (פסילת שאלה 3, לתת ניקוד מלא לשתי תשובות בשאלה 7, וכדו'). על סמך ההרצה הנוספת, שוב מקבלים דו"ח, המאפשר בדיקת טיב השאלות והמבחן אחרי הטיפול בשאלות הבעייתיות. לעיתים, מתגלות בעיות נוספות, אך בדרך כלל, אחרי הרצה אחת או שתים אפשר לאשר את דו"ח הציונים.

על פי הניסיון של החברה, בדיקה הראשונית של המבחנים מתבצעת תוך יום - יומיים. בדיקה חוזרת מתבצעת תוך כמה שעות מאחר והנתונים כבר קיימים במערכת.

יתרונות השיטה:

  1. הקלה על המרצה בכל הנוגע לבדיקה ידנית של מבחנים ומסירת הציונים.
  2. ביטול הצורך להגיע פיזית למדור בחינות למסור ציונים.
  3. צמצום טעויות אנוש בבדיקת המבחנים וברישום הציונים.
  4. אפשרות של מתן ציונים הוגנים יותר אחרי התחשבות בשאלות בעייתיות.
  5. שיפור שאלות על סמך נתונים לצורך שימושן במבחנים עתידיים.

חסרונות השיטה:

  1. הצורך להגיש מראש מפתח תשובות למבחן.
  2. תקופת הסתגלות של הסטודנטים, המרצים והמערכת לשיטה החדשה.

בשלב זה, השיטה מתאימה למבחנים המכילים רק שאלות "אמריקאיות". (ישנן שיטות המאפשרות שילוב של בדיקה ממוחשבת יחד עם ציונים ידניים של שאלות פתוחות, אך נשאיר זאת לשלב יותר מאוחר.)

 

מדריך לכתיבת מבחן בכתב מסוג רב-ברירה - כתיבה: ד"ר נטע נוצר

עדכון אחרון ב-שני, 18 פברואר 2013 14:01
 

 

ברוכים הבאים לאתר אוניברסיטת אריאל בשומרון לכל צורכי הנגישות יש ללחוץ על כפתור הנגישות למעלה