ד"ר יאירה חממה רז, משמשת זו השנה השנייה כראש המסלול לתואר שני בביה"ס לעבודה סוציאלית. למרכז הגיעה לפני כ-7 שנים ובמקביל לתפקידה כאן כיום, היא שותפה בקליניקה לטיפול בחולי סרטן ומשפחותיהם ובמצבי חולי ואובדן אחרים.

התחום הטיפולי והקשר המסייע במפגש עם אנשים היה מעניינה זמן רב, אך לקח לה זמן עד שהחליטה להפוך אותו לתחום עיסוקה . "במהלך שירותי הצבאי בבה"ד 12 בתפקידי ההדרכה השונים (מ"כית, ממ"ית " מד"כית וממ"חית) יעצה לי  קצינת בריאות הנפש של הבסיס, שמולה עבדתי סביב החיילות שלי, ללמוד פסיכולוגיה או עבודה סוציאלית. לטעמה, גישתי המקצועית מתאימה לעבודה טיפולית. אך אני דווקא עם השחרור בחרתי ללמוד כלכלה באוניברסיטת ת"א. לאחר סמסטר אחד הבנתי שחסר לי "משהו לנשמה" והצלחתי לשנות את מסלול הלימודים שלי ללימודים בביה"ס לעבודה סוציאלית בת"א.

עם סיום התואר הראשון התחלתי לעבוד כקבני"ת בצה"ל - עבודה מאתגרת וממקצעת מאד. בהמשך, עזבתי את הצבא ועבדתי באגף הרווחה בעיריית רמת גן. זו הייתה תקופת מלחמת המפרץ ועבודתי כללה בעיקר עבודה מול משפחות, התערבות במצבי משבר, טראומות ועוד. בתום שנתיים בתפקיד, הצטרפתי ליחידה לטיפול בנערות במצוקה באגף. עבודה זו כללה חשיפה למצבים קשים בתוך המשפחה ובחברת השווים כמו התעללות מינית, גילוי עריות וכיוב'. במהלך שנים אלו סיימתי את לימודי ה-M.A  באונ' ת"א במסלול עם תזה. נושא העבודה היה: "פחד מפני מוות אישי של רופאים בבתי חולים". המחקר בתחום פתח לי צוהר לעולם הבריאות והביא לפרידה מאגף הרווחה ולעבודה במחלקה האונקו-גניקולוגית ובמחלקת נשים בביה"ח בלינסון".

יאירה מספרת כי בבלינסון חוותה עבודה מרתקת ומיוחדת שכללה טיפול פרטני, משפחתי ועבודה עם צוות רב-מקצועי. ההתערבויות הטיפוליות שלה היו על הרצף של אבחון מחלה ממארת, ליווי בטיפולים, בהישנות ובסוף חיים. לצד זאת היא עסקה במצבי אובדן מילדותי ובהתמודדות פרטנית, זוגית ומשפחתית עם אירועים אלו. יאירה היתה גם חלק מצוות השירות הסוציאלי אשר במצבי אסון על רקע גל הפיגועים שאיפיין תקופה זו, ליוותה את הפצועים ומשפחותיהם בהתמודדות עם הטראומות כמו גם עם בשורת המוות. עם הצטרפותה לסגל ביה"ס לע"ס במרכז האוניברסיטאי היא עברה לעבוד עם עמותת "אחת מתשע" לנפגעות סרטן השד, שם הקימה את המערך לטיפול פרטני שלא היה קיים לפני כן.

על המסלול לתואר שני בביה"ס לעבודה סוציאלית היא אומרת "בעיניי, היופי של מסלול פרט, ילד ומשפחה, הוא בהיצע הקורסים הקליניים שבו והפרקטיקום המקצועי שאנו מאפשרים ללומדים אצלנו. בבית הספר קיימת אווירה אינטימית, הכיתות קטנות וההיכרות עם המרצים היא בלתי אמצעית. מצב זה אינו מתקיים בכל מקום ולדעתי יש לכך ערך מוסף רב לשני הצדדים".

 

.

 

 

yeira_2


המשך

עדכון אחרון (ראשון, 12 אוגוסט 2012 14:34)