banner11

 

זרקור על חברה

 

דפנה גולד מלכיאור

 

פרנדלי רובוטיקס  - הדשא של השכן מטופח יותר

ראיון עם אודי פלס, מנכ"ל ומייסד החברה

חברת פרנדלי רובוטיקס הישראלית, המייצרת רובוטים לכיסוח דשא, מציינת בימים אלה 20 שנה להיווסדה. תחזיות הגידול בענף צופות עליה של 30% במכירות של רובוטים כאלה בשנה.  פרנדלי רובוטיקס זכתה בפרס היצואן המצטיין לשנת 2013 והעתיד נראה ירוק. ומסודר.

 

 אודי, ספר לנו על חברת פרנדלי רובוטיקס

 

"פרנדלי רובוטיקס, הממוקמת בפרדסיה שבשרון המלבלב, היא חברה בענף הרובוטיקה הביתית, ענף העוסק בפיתוח רובוטים שתכליתם לבצע עבודות ניקיון בגינה ובבית ולפנות את זמנם של בעלי הבית לעסוק במה שהם מעדיפים ושחשוב להם יותר. אנחנו נקראים פרנדלי – ידידותי, כי חשוב שהמוצרים יהיו לא רק יעילים ביצועית אלא גם חווייתיים וידידותיים למשתמשים. רובומו, מוצר הדגל שלנו, שהוא מכסחת דשא רובוטית, מיוצר ב- 16 דגמים, המתאפיינים בגדלים ובביצועים שונים ומותאמים לטווח רחב מאוד של מרחבי דשא, מגינות קטנות עד 3 דונם דשא. אנחנו מבצעים את הרכבת המוצרים פה במפעל בפרדסיה ומייצאים מכאן לחו"ל. את החלקים אנו קונים מכל העולם, חלק מהארץ, חלק מסין – לפי צורך.

 

צוות העובדים שלנו, כמו הדיסציפלינה הרובוטית, מגוון ומורכב. בצוות הפיתוח שלנו יש מהנדסי תוכנה לצד אלקטרוניקה ומכונות. בדרך כלל, מהנדסים אלה לא מגיעים אלינו עם רקע ברובוטיקה, אלא עם רקע קלאסי של אלקטרוניקה\מכונות\תוכנה ואת הרובוטיקה אנחנו מלמדים אותם פה. לצד הפיתוח יש לנו גורמי מטה היושבים בפרדסיה. מחלקת המכירות שלנו מנוהלת מבלגיה וחולשת משם על אירופה. אנחנו מתקרבים היום ל-100 איש בחברה, ולמחזור מכירות של עשרות רבות של מיליוני דולרים. אנחנו החברה מספר 2 בתחום הרובוטים לכיסוח דשא בעולם."

 

איך התחלתם?

 

"יחד עם שותפי שי אברמסון, יזמנו והקמנו לפני קרוב ל-20 שנה חברה שהחזון שלה כבר מן ההתחלה היה רובוטיקה ביתית. התלבטנו קצת באיזה מוצר להתחיל, בחרנו בסופו של דבר בכיסוח דשא – וראינו כי טוב מאוד. לשנינו יש רקע הנדסי, אם כי לא במכונות, יותר מחשבים ואלקטרוניקה. בתחילת הקריירה, עבדתי במערכות ניווט ובקרה צבאיות וחלק מהרעיונות באו משם וחלק מהצד השיווקי ולא ההנדסי. גם העובדה שהייתה לי גינה ולא התחשק לי לכסח דשא ביומיום דחף אותי לחשוב על פתרונות אחרים.

במהלך השנים פיתחנו גם רובוט לשאיבת אבק, מוצר המשתייך גם הוא לאותה קטגוריה של רובוטיקה ביתית. פיתחנו את הרובוט לשאיבת אבק יחד עם חברת הובר, אך הובר פשטה רגל באמצע הפרויקט כך שזמן קצר אחרי שהמוצר הגיע לשוק הפרויקט נעצר. אני מאמין שנחזור לכיוונים האלה בעתיד".

 

מהו השוק שלכם?

 

"מערב אירופה היא השוק העיקרי שלנו, מדינות מבוססות, מרובות גשמים ומרבדי דשא: גרמניה, צרפת, הולנד, בלגיה, אנגליה, סקנדינביה – באלה קיימת אוכלוסייה רבה בעלת הכנסה פנויה לטפח גינות, המסוגלת ומעוניינת לשלם כדי להשתחרר ממטלות מסוג זה. המאפיינים הללו אמנם קיימים במידה רבה גם בארה"ב אך שם השוק הזה עוד בחיתוליו. בארץ אנחנו מוכרים כמה מאות יחידות בשנה, שוק נחמד מבחינתנו, אך לא מזה אפשר לקיים חברה גדולה".

 

RS woman relaxing(horizontal)

 

אילו מגמות אתה רואה בתחום הרובוטיקה הביתית?

 

"אנחנו רואים פריחה וגידול והוא עוד יילך ויגבר. אני מאמין שנראה בכל בית 2-4 רובוטים בעשור הקרוב, כפי שהיום אנו רואים 3-4 מחשבים (לרבות סמארטפונים, טאבלטים ואייפדים). קצב הגידול של ענף הרובוטים לכיסוח דשא מוערך בכ- 30% משנה לשנה. כלומר, הוא מכפיל את עצמו כל 3 שנים. זו תמונת המצב גם ברובוטיקה הביתית לשאיבת אבק ולניקוי בריכות. המוצרים עולים בסביבות אלף דולר ופחות לגינות קטנות, לא בשמים. מי שיכול להרשות לעצמו - שמח לקבל את הפנאי הזה לבצע משימות אחרות וכך המוצרים נעשים פופולריים. אנשים מנסים רובוט ביתי אחד, נניח, רובוט שואב אבק ומנקה רצפה, הוא נעשה נפוץ ואז "נפתח התיאבון" ומחפשים רובוטים לביצוע משימות נוספות. אנחנו רואים היום ניסיונות להכניס רובוטיקה ביתית גם לקטגוריות חדשות. אחד החידושים בשנתיים האחרונות הוא הרובוט הביתי לניקוי חלונות. מאז הוצג לראשונה לפני שנתיים- שלוש, הוא הולך וצובר תאוצה. אני מאמין שנראה אפליקציות רובוטיות נוספות לבית, וכאמור 2-4 רובוטים ברוב הבתים".

 

עד כמה חשובה החדשנות בענף הזה?

 

"החדשנות חשובה מאוד! מבחינות רבות המוצרים עדיין בתחילת הדרך ויש המון פוטנציאל לשיפור ביצועים ומחיר, וקיימת יותר ויותר תחרות. בענף הרובוטים לכיסוח דשא, לדוגמא, יש 15 מתחרים רק באירופה! כמעט כל יצרן של ציוד גינון רציני מנסה את כוחו בפיתוח רובוט כיסוח דשא. על מנת להתחרות בשוק כזה, חייבים להיות חדשניים וגם מהירים מאוד בפתרונות."

 

Robomow MC        Robomow RC on lawn    

 

Robomow MS (black)

 

 

מה הטכנולוגיות הרובוטיות מאפשרות במוצר הזה?

 

"הרובוטים החדשים מחליטים לבד מתי לצאת לכסח את הדשא! הם נטענים ויוצאים בפעם הבאה עצמאית, בלי התערבות של בעל הבית, אלא אם מעוניינים להגדיר זמני פעולה באמצעות האפליקציה. הרובוט אוטונומי. הוא "חי" בתחנה שיש לה גם מגעי טעינה. הצרכנים פשוט מורידים בחינם אפליקציה בחנויות גוגל או אפל, לטאבלט, לאייפד, או לסמארטפון וכך ניתן לשלוט בצורה מלאה בהפעלת הרובוט. קיימות שתי אפשרויות הפעלה: יש ממשק בלוטות' המתאים להפעלה ממרחק של כמה עשרות מטרים ויש דגמים שיש להם מודול GSM סלולרי ואיתם ניתן לתת הוראות גם מהצד השני של כדור הארץ! אתה יושב בכנס בניו יורק ונותן הוראה לרובוט בהרצליה שיתחיל לכסח... אנחנו מקבלים סטטיסטיקות של סוגי האפליקציות שמורידים הצרכנים, ונראה שהם אוהבים מאוד את האפשרויות הללו".

 

כדי שהרובוט יוכל לצאת עצמאית למשימות כיסוח, הוא לא יכול להיות נעול בתוך המחסן או הבית. איך מונעים גניבות?

 

"המוצר מגיע עם קוד נעילה, כמו קוד כרטיס הכספומט. אם הרובוט נגנב - הגנב לא יוכל להפעיל אותו. יתר על כן, בדגמים בעלי ה-GSM, מדווחת הגניבה ישירות לסמארטפון של הבעלים, כשהרובוט מזהה שהוציאו אותו מהגינה." 

 

אתם מתמקדים במוצר אחד – רובוטים לכיסוח דשא. חושבים על מוצרים נוספים?

 

"הזכרתי קודם את הניסיון שעשינו עם "הובר" בתחום שאיבת אבק. העניין הוא שאנחנו לא מסתפקים בלייצר מוצרים הדומים למוצרים אחרים בשוק. קשה מאוד להתחרות במותגים ידועים קיימים. אז מחפשים איפה יש לנו יתרון יחסי. כשנמצא נישה כזו, שברור לנו שיש לנו משהו ייחודי להציע ושיש לנו בו יתרון - לא נהסס להרחיב את קו המוצרים בהתאם."

 

לצד היכולות הרובוטיות, עד כמה משמעותי העיצוב בתחום זה?

 

"העיצוב הולך ותופס מקום מרכזי יותר במוצרים מסוג זה. השוק מבשיל וככזה הוא נעשה הרבה יותר רגיש לאסתטיקה, לצורה, לנוחות התפעול ולממשק המשתמש. כמות הרעש, משקל המוצר (כי לפעמים יש לנייד אותו) – אלה הפכו שיקולים של צרכנים, שכבר מזמן שואלים לא רק האם זה מכסח אלא מה החוויה הכוללת של העבודה באמצעותו. בהתאם לכך, השקענו הרבה יותר בעיצוב של הדור החדש. במהלך 2014 השקנו דור חדש של מוצרים שהמעצבים קיבלו בהם תפקיד כבד משקל והשפיעו רבות על התכן שלו. המעצבים נמנים על משרד חיצוני שעובד בצמוד אלינו מזה 15 שנה, בוגרי בצלאל". גאווה ישראלית, כבר אמרנו?

 

ממקומך בתעשיית הרובוטיקה הישראלית – מה אתה רואה שנחוץ על מנת שישראל תממש את הפוטנציאל האדיר שלה בתחום?

 

"נחוצה אסטרטגיה לאומית שתקצה משאבים לענף, הן באקדמיה והן בתעשייה. אכן יש פוטנציאל אדיר ולישראל יש סיכוי טוב להתחרות בהצלחה בשוק העולמי בענף זה אך יש להקצות משאבים מתאימים לכך. אני תומך נלהב בהצעה להקים מכון ישראלי לרובוטיקה, יש כמה התחלות יפות בתעשייה הרובוטית בישראל, בתחום שלנו ובתחום רובוטיקה לבריכות, ואנחנו זקוקים לרוח גבית ממשלתית כוללת ולהמשך פיתוח".

 

מה נראה בעתיד הקרוב ברובוטיקה הביתית?

 

"המוצרים הקיימים היום בשוק עוד לא יודעים לאסוף מידע. בעתיד אפשר יהיה לצייד אותם בחיישנים שיאפשרו זאת. כמו כן, תהיינה יותר מערכות המאפשרות התמצאות בעוד המערכות הנוכחיות אקראיות – בוחרות בכל פעם כיוון אקראי בשיטה מתוחכמת המבטיחה שיגיעו לכל פינה. אנחנו בשוק מצוין ושואפים להיות בין המובילים בו".