התכנית להנחיית קבוצות גדולות

הובלה והשפעה בתהליכים מרובי משתתפים

ניהול אקדמי: טובה אורבוך

צוות ההוראה: טובה אורבוך ורתם עפר

פותחים את מחזור מס' 2  – ספטמבר 2020

על התכנית

תכנית ייחודית להנחיית קבוצות גדולות והובלת תהליכים המפגישים את "כל המערכת בחדר".

התכנית מקנה למנהלים ומנהלות, למנחים ומנחות, יכולת להוביל שינויים בתוך מערכות מורכבות, בתנאי אי וודאות, בזמן קצר ובהשתתפות רחבה.

לבוגרי ובוגרות התוכנית תינתן היכולת להנחות תהליכים מרובי משתתפים, באמצעות הזמנת כל בעלי העניין לעיסוק בשאלות בוערות, תוך יצירת משמעות משותפת וקידום תכליתי של פעולות בדרך חכמה ויצירתית.

זוהי תכנית "למיטיבי לכת", המחפשים הבנה תיאורטית מעמיקה, יחד עם ידע מעשי, כלים ושיטות.

זוהי תכנית לאלו, הפתוחות להתמסר למסע של התפתחות אישית משמעותית.

גישת העבודה הנלמדת, כמו גם הידע, הכלים והמיומנויות, מתאימים לעבודה בתהליכים בין אישיים בכל הרכב – החל מעבודה פרטנית ועד קבוצות קטנות, בינוניות וקהלים המוניים של עשרות, מאות ואף אלפי אנשים.

נגן וידאו
התכנית להנחיית קבוצות גדולות
טופס יצירת קשר מועמדים כללי
אימות נתונים

\ הקניית בסיס תיאורטי המהווה שורש מקצועי להובלת תהליכים דיאלוגיים והנחיה בקבוצות גדולות

\ הקניית ידע מעשי ומיומנויות יסוד הכרחיות לשם הנחייה וייעוץ בתהליכים מורכבים ומתהווים

\ הכשרה מקיפה להנחיית שלוש מתודולוגיות בסיס לעבודה עם קבוצות גדולות וטעימות של מתודולוגיות נוספות

\ מתן מסגרת להתפתחות אישית וגיבוש זהות מקצועית.

\ ליצור מרחב משותף של השתייכות לקהילת עמיתים, שמתרגלים ומתפתחים לחוד ויחד .

\ מתן מסגרת להתנסות מעשית, על ידי פרקטיקום המשולב בתכנית ועל ידי חיים בסביבה דיאלוגית המתקיימת לאורך כל חיי ההכשרה.

\ למנחים ומנחות, יועצים ויועצות, מנהלים ומנהלות, פעילים חברתיים, יזמים ואקטיביסטים בעלי ניסיון בעבודה עם מערכות/במערכות/ עם קבוצות

\ בעלי תואר ראשון – חובה (למעט בעלי ניסיון משמעותי בעשייה עם קבוצות)

\ בעלי ראש פתוח, נכונות להתבוננות עצמית, סקרנות וחיפוש דרכים מקצועיות נוספות להובלה והנחיה

הקבלה כפופה לראיון אישי

הלימודים כוללים 23 מפגשי אחר הצהריים, וכן 5 מפגשים להתנסות מרוכזת במשך יומיים.

המפגשים כוללים הקניית ידע תיאורטי, הקניית ידע מעשי, התנסות ותרגול בעבודה עם קבוצות גדולות כמשתתפים וכמובילים.
בהתנסויות המרוכזות יתורגלו מתודולוגיות להנחיית קבוצה גדולה: מרחב פתוח, חקר מוקיר, קפה עולם ושילוב מתודולוגיות עם טעימות מתוך:  U Theory, , Future Search קלדיוסקופ ארגוני , Art of Hosting , ועוד.

בתכנית נלמד:

\ לעצב עתיד ביחד – להתמודד עם שאלות אסטרטגיות, לנסח מטרות, לפתור בעיות ולתכנן תכניות עבודה ביצירה משותפת.

\ לפתח יכולות מנהיגות והנחייה במצבי מורכבות, אי ודאות, שיבוש מערכות, קונפליקט ושונות

\ לבנות שותפויות ולעבוד באופן רשתי בכל חלקי המערכת.

\ לאפשר ריבוי דעות ורעיונות ולמקדם לכדי החלטות ופעולות תכליתיות.

תכני ההכשרה בנויים סביב 5 צירים השלובים זה בזה, בכל אחד מהצירים ירכשו הלומדים את העקרונות הפילוסופיים, הידע המעשי, המיומנויות והכלים שבבסיס (ראו סילבוס לפירוט):

\ שורשים ועוגנים תאורטיים – פילוסופיה ופסיכולוגיה הומניסטית, חיובית וחברתית, מדעי השיח וההבניה החברתית, מורכבות וכאוס, פסיכולוגיה חיובית, פיתוח ארגוני וקהילתי דיאלוגי

\ מתודולוגיות – טכנולוגיית המרחב הפתוח, קפה עולם, חקר מוקיר  וטעימות מתוך מתודולוגיות נוספות: המעגל, U theory, קליידוסקופ ארגוני, future search ועוד.

\ מיומנויות הנחייה – מיומנויות יסוד בהנחיה דיאלוגית, מיומנויות הנחייה של קבוצה גדולה, מיומנויות עיצוב תהליך ביחד עם בעלי עניין, מיומנויות בקידום גישת "כל השלם בחדר".

\ ידע מעשי – עקרונות עבודה עם קבוצות גדולות, דגשים ביצירת ברית וקשירת חוזה בין שותפים בתהליכים מתהווים, שלבים בתהליך העבודה, תפקיד המנחה ואיכות הנוכחות של המנחה,.

\ זהות המנחה והתפתחות אישית – העמקת מודעות והקשבה עצמית, פיתוח יכולות אישיות מעשיות להנחיית קבוצות גדולות, בניית כיוון אישי ללמידה וליישום, פיתוח יכולות אישיות מעשיות, תהליכי רפלקציה עצמית.

\ השתתפות ב 80% ממפגשי הלימוד החד יומיים

\ השתתפות מלאה ב-5 אירועי חמשושים מרוכזים.

(היעדרות בלתי נמנעת מהחמשוש, תחייב בהגשת עבודת השלמה, ובהשתתפות באירוע השלמה מחוץ לתכנית או במחזור הלימודים בשנה שלאחר מכן)

\ השתתפות בשעות וחניכה אישית

\ התנסות בתכנון, עיצוב והנחיה של אירוע מרובה משתתפים. ההתנסות תהיה בצוות ותדרוש זמן עבודה בין המפגשים.

\ התנסות בהנחיית עמיתים במהלך הלימודים.

\ הגשת שתי עבודות בהיקף בינוני.

\ קריאה של חומרים מקצועיים באנגלית ובעברית.

לבוגרי ובוגרות התכנית אשר יעמדו בדרישות תוענק תעודת בוגר/ת תכנית להנחיית קבוצות גדולות מטעם היחידה ללימודי חוץ והמשך של אוניברסיטת אריאל בשומרון.

טובה אורבוך – מרחב פתוח להתהוות – www.tovaaverbuch.com

חלוצה בישראל ופעילה בינלאומית (משנת 1999) בתחום השימוש וההוראה של מתודולוגיות המשתמשות במפגשים מרובי משתתפים ( Open Space Technology; Appreciative Inquiry; World Café ) כרכיב בתהליכי שינוי. גישות אלה מזמינות את חוכמת הרבים את האוטנטיות והקול של כל בעל עניין, מאפשרות להשיב ולהוליך את הרוח בארגונים ובקהילות ויוצרות מצע עשיר למנהיגות אישית והתארגנות עצמית בשירות עשייה מחדשת ובת קיימא.
מלמדת וכותבת בנושאים אלו בארץ ובעולם משנת 2001.
יועצת ארגונית בכירה בעלת 40 שנות ניסיון בפיתוח ארגוני, יעוץ ולווי מנהלים ומערכות במגוון חברות תעשייתיות, קהילות ורשתות. העמידה דורות של מנחים וכתבה מספר פרקים לספרים בינלאומיים בתחום.
בעלת תואר ראשון בעבודה סוציאלית ותואר שני בהתנהגות ארגונית.
משלבת מחויבות לאיכות החיים ולהתפתחות עם מחויבות לאפקטיביות של אנשים וארגונים.

רותם עופר – "מעיין – מנהיגות דיאלוגית בארגוניםwww.maayan-od.co.il

יועצת ארגונית מזה למעלה מ 20 שנה. מלווה ארגונים ומנהלים בתהליכים אסטרטגיים ובתהליכי שינוי מורכבים ומרובי משתתפים. מחברת בין חכמת המנהיגות הפורמלית, לבין חכמת הרבים השותפים ובעלי העניין. מתמחה ביישום הגישה הדיאלוגית בקבוצות גדולות בארגונים תעשייתיים – טכנולוגיים וגלובליים.

בעלת תואר ראשון במדעי ההתנהגות והשכלה בפסיכולוגיה חברתית בתכנית לתואר שני. מאמנת מוסמכת ובעלת הכשרה מקצועית בפסיכותרפיה אדלריאנית.

לומדת סקרנית, המלקטת גישות, שיטות וכלים לעבודת עומק דיאלוגית בארץ ובעולם מזה 15 שנה.

מאמינה בחיבור שבין הטוב האישי הגלום באדם ותמונת הטוב המשותפת של האנשים החולקים יחד קהילה, ארגון ומרחב חיים.

 

בתכנית ישולבו מרצות ומרצים אורחים: דפנה אייזן בראשי, ד"ר חגי אגמון שניר, ד"ר שי בן יוסף, אבנר הרמתי, ד"ר אורה סתר, מרים שפירא ועוד

– האוניברסיטה שומרת את הזכות לערוך שינויים בתכנית הלימודים ובהרכב המרצים בהתאם לצורך-

התכנית בהיקף של 280 שעות אקדמיות, בימי חמישי בין השעות 16:00-21:00

התכנית כוללת חמישה אירועי למידה מרוכזים בני יומיים, בימי חמישי בין השעות 09:00-18:00 ובימי שישי בין השעות 09:00-13:00

בנוסף יתקיימו ועדות היגוי ומפגשים אישיים לאחר שעות הלימוד או באופן מקוון.

הלימודים יתקיימו ביחידה ללימודי חוץ והמשך של אוניברסיטת אריאל בתל אביב.

סטודנטים ממליצים

ענת קדם
ענת קדםיועצת לתהליכי שינוי והערכתם
קרא עוד
" כמי מי שהשתתפה במחזור הראשון  - אני מבקשת לעורר אצלך את הסקרנות ביחס לתכנית להנחיית קבוצות גדולות שההרשמה למחזור השני שלה נפתחת עתה. התכנית כוללת היכרות עם תיאוריות העוסקות במורכבות, היא מתעמקת בגישה ובשפה הדיאלוגית לניהול ולייעוץ ארגוני וכוללת למידה והתנסות במתודולוגיות לניהול תהליכים מרובי משתתפים היונקות מגישה זו. לאורך הלמידה נעשית היכרות והתנסות עם מגוון פרקטיקות רלוונטיות, מניסוח שאלות מחוללות ועד שיטות לביצוע אסיף של רעיונות ותוצרים. אולם מעבר לכל אלה, התוכנית מונחית כתהליך המזמן גילוי וצמיחה אישיים עבור מי שמבקשים לשכלל את היכולת שלהם לשהות ולפעול במציאות מורכבת, במרחב מרובה שחקנים, במצב שיש בו רמה גבוהה של אי וודאות - ולסייע לארגון או לקהילה לחולל תהליכי שינוי. התוכנית מונחית על ידי טובה אורבוך ורתם עפר, אשר כגוף הנחייה יוצרות שילוב מופלא בין אוטוריטה, הנשענת על ידע וניסיון עמוקים בניהול תהליכים מרובי משתתפים, לבין הדגמה אותנטית של נוכחות ושיח דיאלוגי. קבוצת המשתתפים והמשתתפות הביאו למפגשים, וביניהם, מגוון של התנסויות בשדות פעולה שונים ובכך נוצר בקורס מיקרוקוסמוס של החיים הקהילתיים והארגוניים והתאפשר לחוות בכאן ובעכשיו את האתגר של פעולה בתוך מרחב מרובה משתתפים. עבורי ההשתתפות בתוכנית היתה מסע מרתק של למידה, מבחוץ פנימה, וחוויה מרגשת של צמיחה, מבפנים החוצה. הקורס הוא שביל שהצעידה בו היא מסע שימשך גם לאחר שהוא יסתיים. זאת מתנה נפלאה שהענקתי לעצמי ומאחלת לך שתעניק/י אותו לעצמך "
שגית רוסו יצחקי
שגית רוסו יצחקיליווי תהליכי צמיחה ויצירת דיאלוג
קרא עוד
"השנה אני משתתפת בלימודי הנחיית קבוצות גדולות בלימודי חוץ של אוניברסיטת אריאל. האמת שבחרתי את התכנית הזו משלוש סיבות עיקריות ובזכותן, אני רוצה להמליץ גם לכן/ ם על התכנית. הסיבה הראשונה היא התוכן של הקורס. ברור שיצירת תהליכי צמיחה ושינוי בקבוצות מגוונות, שמתמודדות עם משבר או שאלה גדולה, זו יכולת סופר חשובה בעידן שלנו. יכולת שנעשתה אפילו עוד יותר חשובה והכרחית, כשכולנו מתמודדות/ים עם מציאות מורכבת, לא מוכרת והרת-גורל כמו זו שמזמנת לנו הקורונה. ברור שמציאת דרך להפוך את המשבר העולמי הזה להזדמנות לצמיחה היא משהו שיתאפשר רק אם הרבה אנשים, ממגוון רחב של תחומי ידע והשפעה, ישבו ויחשבו יחד, מחוץ לקופסה. הסיבה השניה למה הצטרפתי לקורס היא בשם החלום שלי (ושל שאר מלכות היופי) לשלום עולמי.. אני מאמינה בכל ליבי שהדרך לשלום אמיתי ובר-קימא בעולם עוברת דרך היכולת לייצר דיאלוג כנה ואותנטי שיגשר ויחבר בין הרבה אנשים. והנחיית קבוצות גדולות עוסקת כולה בלמידת מתודות, דרכים וגישות המאמינות ומאפשרות דיאלוג. באופן הכי עמוק של המילה. והסיבה האחרונה היא המנחות - טובה אורבוך ורתם עפר. שתי מנחות מנוסות שמלמדות באופן הכי חי ונושם את הדבר עצמו ולא רק 'על הדבר'. כל מפגש וכל התנסות לאורך התכנית מזמינה ומאפשרת לי להתנסות, לחוות בעצמי ולהעביר דרכי את התוכן והלמידה. והשיעורים שאני מטמיעה והכלים שאני רוכשת הם יקרי ערך ומשמשים אותי בחיי האישיים כמו גם המקצועיים. ואיך שהם הצליחו באונ' אריאל גם לארגן לנו בדיוק בזמן את הקורונה כדי שנוכל להתנסות ממש בסף כאוס, נביעה של החדש, התארגנות עצמית ומצבים מורכבים? שיחקו אותה, האמת! "
הדר קליר
הדר קלירפיתוח ייעוץ ארגוני ,אימון מנהלים
קרא עוד
"כבוגרת של המחזור הראשון של הנחיית קבוצות גדולות, ממליצה בחום לכל מי שבעמדת ניהול או מנהיגות והשפעה בארגון ו קהילה. בעצם לכל איש או אשת מקצוע בתחומי פיתוח מערכות אנוש אשר שמעוניין/ת להתפתח ולפתח את סביבותו/ה באופן שמיטיב וחדשני לכל חלקי המערכת. מסלול זה משנה ומעצב דרכי מחשבה ותפיסות עולם למגמות שמותאמות לחיים בעידן הנוכחי, עידן שבו השינוי, אי הודאות והמורכבות בכל זירות חיינו הנן התופעות הקבועות ... לכן נדרשים לנו: א. רכישת כלים ושיטות פעולה שמותאמים למציאות אשר יהיו עבורנו ועבור הסביבה מרחיבי לב וחדשניים. ב. רכישת מיומנות גבוהה מאוד בהפעלתם ליצירת אפקטיביות ותנועה קדימה. שיטות הניהול ודרכי המנהיגות הנלמדות בקורס שמות דגש רב על: ״חוכמת הלב״ -האינטואיציה וההקשבה ההכללה והמגוון האנושי אשר הנם המזון והדלק ליצירתיות חדשנות ופתרון אתגרים מתמשכים בארגונים קהילות ועוד... ״חוכמת המערכת כולה״ - יצירת תשתית נטוורקינג תקשורתי אנושי רחב ועשיר זורם ומתוחכם של מידע ידע ופידבק כמפתח לפתרון בעיות ואתגרים מורכבים בארגונים ובקהילות בקבוצות גדולות"
הקודם
הבא