The Journal for Interdisciplinary Middle Eastern Studies

כעת אנו מוסלמים: נרטיבים של זהות בקהילות הפְתַּאנִים במרכז הודו

ISSN (Print): 2522-347X
ISSN (Online): 2522-6959

צרו קשר

כעת אנו מוסלמים": נרטיבים של זהות בקהילות הפְתַּאנִים במרכז הודו"

  • אייל בארי

תקציר

בשנים האחרונות נחקר טיבו של המושג ”זהות“ בהקשריו השונים, והדיון בו מתבסס על נקודות מבט אינטרדיסציפלינריות שונות. אחת מהן היא הפרדיגמה הנרטיבית, ולפיה במקום להגדיר את הזהות כישות קבועה ומוגדרת מראש, יש לראותה כנרטיב המאפשר לבחון את רכיבי הזהויות השונות ולהתחקות אחר דרכי השפעת הנרטיב על תרבויות ועל לאומים. מוצאם של השבטים הפְתַּאנִים המוסלמים במרחב ההינדו־אפגני לוט בעומק הערפל ההיסטורי, ואת החומרים המאפשרים לגבש מידע עליו אפשר למצוא במסורות קמאיות, בעל פה ובכתב, באגדותיהם של שבטים אלו ובמגילות היוחסין שבידיהם. מקורות אלו מלמדים כי שורשיהם נעוצים אי שם באסיה התיכונה, במדבר ערב ובארץ ישראל. במאמר זה, המבוסס על ראיונות עומק עם כמה מקהילות אלו החיות במדינות רַגַ‘אסְטַן ואוּטַר־פַּרְדֶש, עולה הטענה כי הנרטיבים המלווים את שאלת מוצאם וזהותם של הפְתַּאנִים עברו במשך הדורות תהליכים רבים: משקיעה עד כמעט היעלמות מן השיח על זהות, הם החלו להיות מוזכרים בו שוב בהתאם להשפעות פוליטיות וחברתיות משתנות – לפני עליית האסלאם ולאחריה, ובד בבד עם חילופי השלטון בהודו ועד לתקופת השלטון הבריטי ולמועד כינון עצמאותה של הודו ב־15 באוגוסט 1947.

מילות מפתח

  • יהדות
  • אסלאם
  • מרכז אסיה
  • יוחסין
  • אפגניסטן
  • הודו
  • זהות
  • נרטיב
  • פְתַּאנִים

לציטוט מאמר זה: אייל בארי, “‘כעת אנו מוסלמים’: נרטיבים של זהות בקהילות הפְתַּאנִים במרכז הודו”, כתב העת הבינתחומי ללימודי המזרח התיכון, 1 (2017), עמ’ 3*-27*.

“Now we are Muslim”: Identity narratives in Pathan communities in central India

  • Eyal Beeri

Abstract

Over the past few years the term “identity” has been analyzed in its various configurations, and this dialogue is grounded in a number of interdisciplinary viewpoints. One of these is the narrative paradigm, according to which, rather than identity being determined and static, it is seen as a narrative which allows inspection of its components. From this, one ascertains the influences of the narrative on cultures and nationalities.

The origins of the Muslim Pathan tribes in the Indo-Afghan region lie in the mist of historical ambiguity. The materials that allowed for the formulation of the narratives can be found in their oral and written traditions, specifically in the tribes’ myths and genealogies. These sources determine the tribes’ roots to be in central Asia and the Levant.

This article, based on in-depth interviews with individuals from these communities living in Rajasthan and Uttar Pradesh, raises the argument that the narratives regarding the origins and identities of the Pathan underwent many processes through the ages. From near obscurity in the dialogue of identity, they returned to the fore through the analysis of influences such as social and political changes, and through occurrences as diverse as the rise and spread of Islam and the independence of India from the British crown on the 15th of August 1947.

Keywords

  • Pathans
  • Narrative
  • India
  • Afghanistan
  • Genealogy
  • Central Asia
  • Islam
  • Judaism