דבר דקן ביה"ס לרפואה

שי אשכנזי
פרופסור שי אשכנזי – דקן בית הספר

זה מכבר הגענו להכרה שמקצועו של האדם אינו אמצעי השתכרות בלבד אלא חלק בלתי נפרד מזהותו ומאישיותו. בהלימה לכך, מקצוע הרפואה אינו מקצוע בלבד אלא שליחות. הוא מקצוע ייחודי בו ארוגים זה בזה מדע וטכנולוגיה מתקדמים ביותר עם אמפתיה ונתינה המתרגמים את הקדמה המדעית לטיפול בחולים, להקלה על סבל ולהצלת חיים. יש לראות את הרפואה כמקצוע הומני המשתמש בכלים מדעיים מתוחכמים לטובת המטופלים.

תובנות אלה היו נר לרגלנו בעת הכנת תכנית הלימודים של ביה"ס לרפואה ע"ש ד"ר מרים ושלדון ג. אדלסון באוניברסיטת אריאל. הקפדנו לשלב מדע מתקדם וטכנולוגיות חדשניות יחד עם התנסויות וחשיפה מוקדמת והדרגתית לתרחישים בחיי הרופא לצורך הטמעה של תקשורת רפואית נכונה, אמפתיה, יושרה, אנושיות ואמינות. הידע העיוני והמדעי שולב במינון הנכון בשנים הקליניות בלימוד שולייתי בקבוצות קטנות סביב מיטת החולה. מטרתנו היא להכשיר את הרופא העתידי לטיפול כוללני בחולה תוך ראיית כל צרכיו ומתן יחס אישי לו ולמשפחתו.

כמי שעוסק בחינוך רפואי זה עשרות שנים – לימוד סטודנטים לרפואה, הכשרת מתמחים במקצועות הרפואה והשתתפות בוועדות בינלאומיות לחינוך רפואי – יודע אני כמה מורכב לימוד הרפואה כיום, על סף הבלתי אפשרי. זאת מפני שהרפואה בהתקדמות מהירה עם התפוצצות המידע הרפואי, אשר מוכפל, עפ"י המומחים, מידי כשנה. כל שנה מתפרסמים למעלה ממיליון מאמרים רפואיים המציגים חידושים, וכל חודש בממוצע מוכנסים תרופה או טיפול חדש, כאשר כיום עומדות לרשות הרופא מעל 7,000 תרופות. במאמר מערכת בעיתון המוביל NEJM נכתב לאחרונה: The complexity of medicine now exceeds the capacity of human mind. כלומר, הנפח והמורכבות של המידע הרפואי כיום עבר את יכולת ההכלה של המוח האנושי;  ולכן קיים הסיכון שלא נממש כהלכה ידע זה בעת הטיפול בחולים. דברים כדורבנות! תכנית טיפול הנלמדת הופכת בתוך שנים ספורות לבלתי רלוונטית.

לאור זאת, בתכנית הלימודים שנבנתה בעבודה יסודית שנמשכה למעלה מארבע שנים ותוך התייעצות רחבה עם מומחים בארץ ובחו"ל, הושמו מספר דגשים עקרוניים. כבר משנת הלימודים הראשונה תהיה הכוונת הסטודנט ללמידה עצמית והדרכה כיצד ובאילו כלים דיגיטליים רצוי להיעזר לצורך למידה יעילה, עם סדנא להכוונה ליזמות ולחדשנות. כבר בסמסטר הראשון ללימודים יועבר קורס חדשני  בביואינפרמטיקה תרגומית, כלומר כיצד לתרגם את המידע הגנומי והביולוגי  המורכב לטיפול בחולה,   כיצד לטפל במידע עתק ("BIG DATA") וכיצד לבצע כריית מידע יעילה. קורס במתכונת זו קיים בבתי"ס לרפואה ספורים בלבד ומובילים בעולם, ויינתן אצלנו ע"י מומחים בתחום.

לצורך הכשרת רופאים שיוכלו לתפקד היטב גם בעוד עשרות שנים – תילמד לעומקה רפואה מותאמת אישית, עם העמקה בלימודי ביולוגיה מוליקולרית קלינית, גנטיקה הומנית ופרמקוגנומיקה.

במקביל תהיה גם הוראה מותאמת אישית לכל סטודנט וסטודנטית, תוך ליווי, הכוונה והדרכה (mentoring) פרטניים לכל אורך שנות הלימודים, וחשיפה הדרגתית לתרחישים בחיי הרופא.

אני מחבק בחום את סגל ביה"ס לרפואה, הקדם קליני, אלה מתוך האוניברסיטה והחדשים שהצלחנו לגייס, כולם מעולים, והמורים הקליניים בבתיה"ח ובקהילה שיעבדו אתנו.

אתגרים גדולים עומדים לפנינו בתהליך הכשרת הרופא העתידי ואנו עושים הכל כדי לעמוד בהם. אני רואה לנגד עיני בעוד 5-10 שנים את בוגרנו פזורים ברחבי הארץ, רופאי משפחה ורופאי ילדים, מנתחי לב ומוח, מטפלים בחולים וחוקרים. ובעוד 15-20 שנים – הנה חלקם מובילים כמנהלי מחלקות ומרפאות בישראל.

ביה"ס לרפואה שהוקם באוניברסיטת אריאל יביא לרופאים איכותיים, לחדשנות מדעית וכמו כן יגביר את הצדק החברתי עי"כ שיאפשר למאות סטודנטים נוספים ללמוד רפואה בישראל תוך הקטנת הצורך היקר ללמוד בחו"ל, האפשרי לבעלי אמצעים בלבד, וגם להם זו משימה קשה מנשוא.

בברכה נאמנה,
פרופ' שי אשכנזי
דקן ביה"ס לרפואה ע"ש אדלסון