אבחון פסיכודידקטי / דידקטי לילדים

מאבחנת דידקטית: גב' אלירז סון

אבחון פסיכולוגי ואבחון פסיכו דידקטי: גב' טלי שחם פסיכולוגית חינוכית מומחית

 

תהליך האבחון הפסיכו-דידקטי

אבחון פסיכו-דידקטי נועד לבחון מדוע תלמיד מתקשה לממש את הפוטנציאל שלו בלמידה (כפי שהוא נתפס על ידי הוריו ו/או מוריו) ולסייע במתן המלצות לשיפור התפקוד הלימודי.

האבחון נועד לבדוק את קיומן של לקויות למידה ולסייע בבניית תוכנית התערבות מותאמת לצרכי הילד. כחלק מתהליך האבחון יש משמעות רבה לעזרה הלימודית שהתלמיד קיבל ולמידת ההתנסות שלו בשיטות לימוד שונות להקניית מיומנויות היסוד. לאור זאת, מצד אחד, ניתן לערוך את האבחון כהתחלה של תהליך עבודה עם הילד. מצד שני, ניתן לערוך את האבחון במהלך או בסיום תהליך עבודה עם הילד כאשר עולות שאלות הדורשות הבהרה.

באבחון בודקים שישה גורמים העשויים להשפיע על התפקוד הלימודי של הפרט

  • אינטליגנציה- נבדקת היכולת השכלית הכללית של הילד במבחנים מתוקננים
  • מנגנונים קוגנטיביים- מנגנוני חשיבה המשפיעים על איכות הלמידה, כגון: זיכרון, מהירות שליפה וכו'
  • מיומנויות יסוד- האבחון בודק את קיומן של לקויות ספציפיות בקריאה, כתיבה וחשבון
  • תפקודי קשב וריכוז- מוסחות, אימפולסיביות, תנועתיות, התנתקויות וחולמנות, יכולות מיקוד ופיצול קשב ועוד
  • תפקוד רגשי- מוטיבציה ללמידה, מנגנוני התמודדות המשפיעים על יכולתו של הילד להפיק את המירב מלמידה, תפיסת הילד את עצמו, מרכיבי חוזק וחולשה באישיותו ובסביבתו, תמות שמעסיקות את הילד ומידת הפניות ללמידה
  • רקע משפחתי, התפתחותי וחינוכי. היסטוריה של טיפולים וסוג העזרה שהילד קיבל לאורך השנים להתמודדות עם הקשיים בלימודים