פרויקט ילדים דו לשוניים

פרויקט דו לשוניים

בעיר אריאל, קיים ריכוז גבוה של ילדים דוברי רוסית כשפת אם, אשר לא נחשפים כמעט בכלל לשפה העברית עד כניסתם לגן העירוני.
עובדה זו מקשה מאוד את השתלבותם בגן ובחברה וכמובן מקשה על הצוות החינוכי.
תוכנית ההתערבות תורמת לקידומם של הילדים דוברי הרוסית, שהיו חשופים לרוסית בלבד עד כניסתם למערכת החינוכית. התוכנית מועברת על ידי קלינאיות תקשורת מיומנות, מהמרפאות של האוניברסיטה באריאל. היא כוללת מפגש שבועי של קלינאית התקשורת עם קבוצת הילדים הנ"ל ועם הגננת המובילה של הגן. הגננת מקבלת הדרכה וכלים להמשך עבודה בין המפגשים עם קבוצה זו.
ייחודה של התוכנית, שהיא מועברת על ידי קלינאיות תקשורת, שהן בעלות המקצוע המומחיות לרכישת שפה ולפיכך, בעלות הידע הנדרש לדירוג הרכישה ולהדרכת הצוות החינוכי.

מטרת התכנית:

  • חשיפה לשפה העברית של ילדים דו לשוניים באופן מדורג והתפתחותי, בהתאם לשלבי התפתחות השפה הידועים וכן בהתאם לרמה ההתפתחותית בה נמצאים הילדים.
  • התנסות בשפה העברית בסביבה בטוחה ותומכת, כך שהילד יחוש ביטחון להתנסות ולהשתמש בשפה החדשה לצרכיו התקשורתיים.
  • מתן כלים לצוות החינוכי לשילוב שפתי מדורג של הילדים דוברי הרוסית בגן והתאמת דרכי התערבות בתוך המסגרת החינוכית, תוך התייחסות לנקודות הקושי והיכולות של הילד.
  • הקלה על הילד ברכישת השפה, כך שיוכל לתעל את מרב כוחותיו להסתגלות החברתית והרגשית בגן העירוני.
  • איתור מוקדם של קשיים שפתיים ומתן מענה מקצועי לקשיים אלו.
  • מניעת יצירת פערים שפתיים, לימודיים וחברתיים בין דוברי הרוסית לדוברי העברית כשפת אם. ובכך הילד יחווה הצלחות לימודיות הדימוי העצמי שלו ישתפר, ילמד להאמין ביכולותיו ובמסוגלות שלו להצליח הן מבחינה לימודית והן מבחינה חברתית.
  • הפחתת העומס על המערכת החינוכית ביישוב בגילאים הבוגרים יותר, כגון: גננות שילוב, שעות שילוב בבית הספר, אבחונים פסיכולוגיים ופסיכו- דידקטיים וכיו'.
  • קיום אחת ממטרות אוניברסיטת אריאל: מתן שירות לקהילה באריאל ובסביבתה.
שקופית דו-לשוניים