פרויקט חונכות אישי פר"ח למטופלים

פרוייקט משותף למחלקה להפרעות בתקשורת וליחידת המרפאות.

מזה כמעט עשור, מתנהל באוניברסיטת אריאל, פרויקט חונכות אישי, פר"ח, בו סטודנטים מן המחלקה להפרעות בתקשורת (שנים ב, ג) עוסקים בחניכה מקצועית של ילדים לקויי שפה ודיבור (בגילאי 3-7 שנים), המטופלים במרפאה האוניברסיטאית. לצד הפעילות המקצועית (הכוללת העשרת שפה ומטרות שפתיות – תקשורתיות נוספות), החונכות שמה דגש על הפן החברתי והרגשי של הילד.

הרציונל לפרוייקט נבע ממציאות קשת היום של משפחות המטופלים במרפאה. רבים מההורים לא מצליחים לעסוק בפעילויות מקדמות שפה בין הטיפולים, אם בשל מציאות בה הם עובדים עד שעות הערב המאוחרות, אם בשל קשיים בשפה העברית (רבים מן המטופלים הם ילדי דו לשוניים שלא חשופים כמעט לשפה העברית), או אם בשל קשיים בהתנהלות המשפחה. במשפחות אלו ניכר היה כי התקדמות הילד איטית והשגת מטרות הטיפול אינה מספקת.

מכאן, צוות המרפאה והמחלקה להפרעות בתקשורת יזמו את פרוייקט החונכות, במטרה לשלב בין הצרכים הרגשיים של ילדים אלו לבין הצרכים השפתיים. החניכה מתבצעת על ידי סטודנטים מן המחלקה להפרעות בתקשורת, אשר להם ידע מקצועי (גם אם מועט), המאפשר לקבל הדרכה יעילה של הקלינאית המטפלת, וליישמה במסגרת החונכות.

מטרות הפרויקט:

  • א. השגה יעילה של מטרות הטיפול השפתיות, על ידי תיגבור הטיפול השפתי ומתן אפשרות להמשכיות הטיפול בבית. לאינטנסיביות זו השפעות חיוביות על השגת מטרות הטיפול ועל התקדמות הילד בכל המישורים.
  • ב. הענקת תשומת לב אישית וחמה לילדים, וכן להוות עבורם דמויות חיוביות לחיקוי וללמידה.
  • ג. חשיפה לשפה העברית של ילדים במסגרת הביתית באופן שתואם את הרמה ההתפתחותית בה הם נמצאים (רבים מהילדים בתוכנית דו לשוניים, בשל מרקם האוכלוסיה באריאל).
  • ד. התנסות בכישורי השפה החדשים (הנלמדים עם קלינאית התקשורת במרפאה) בסביבה בטוחה ותומכת, כך שהילד יחוש ביטחון להתנסות ולהשתמש בשפה לצרכיו התקשורתיים.
  • ה. הקלה על הילד ברכישת השפה, כך שיוכל לתעל את מרב כוחותיו להסתגלות החברתית והרגשית.
  • ו. קיום אחת ממטרות אוניברסיטת אריאל: מתן שירות לקהילה באריאל ובסביבתה.
  • ז. סיוע במימון שכ"ל לסטודנטים ופיתוח המעורבות החברתית.

 

ייחודיות הפרוייקט:

תוכניות חונכות קיימות בארץ בכל אוניברסיטה, ובאופן כללי הן בעלות ארבעה יעדים:

  • א. לקדם ולהעניק לכל ילד הזדמנות לממש את הפוטנציאל הגלום בו.
  • ב. לסייע לסטודנטים לממן את שכה"ל שלהם במתן מלגות וזאת בתמורה לפעילותם למען החברה.
  • ג. לרתום את הסטודנטים למעורבות חברתית.
  • ד. לסייע בהקטנת הפערים החברתיים והלימודיים בין הילדים בישראל.

ייחודה של התוכנית באוניברסיטת אריאל הוא השילוב בין חונכות שעומדת ביעדים הנ"ל לבין חונכות שיוצרת המשכיות של הטיפול השפתי בבית הילד.

פירוט הפרוייקט:

במסגרת הפרוייקט, צוות קלינאי התקשורת של המרפאה מאתרים ילדים המתאימים להשתלב בפרוייקט ומציע למשפחת הילד להצטרף לפרוייקט.

הפרויקט נערך לכל אורך שנה"ל האקדמית ובמהלכו החונכים נפגשים עם הילד בסביבתו הטבעית. כל חודש, הסטודנט נפגש עם קלינאית התקשורת המטפלת בילד במרפאה, לצורך קביעת יעדי ההתערבות והדרכים להשיגם. כמו כן, נערכת פגישה עם רכזת פר"ח.

מן הפן הטיפולי, הילדים המשתתפים בפרוייקט מאופיינים ברמה שפתית נמוכה, קצב התקדמות איטי ולמידה איטית. עם כניסתם לפרוייקט והצמדת החונך, הם מצליחים להשיג את מטרות הטיפול ביעילות ובמהירות רבה יותר. שביעות הרצון גבוהה מאד הן בקרב הקלינאיות, והן בקרב המשפחות.

מן הפן האקדמי, סטודנטים שחנכו בפרוייקט במהלך שנה ב' מגיעים להתנסות הקלינית של שנה ג' "בשלים" יותר, בעלי ניסיון טיפולי רחב, לאחר שנה שלמה במהלכה קיבלו הדרכה קלינית, והתנסו בטיפולי שפה במסגרות שונות (בית המטופל, המסגרת החינוכית). בנוסף לכך, הסטודנטים נתרמים מן הפן הכלכלי (מימון שכר הלימוד).

שקופית - פרויקט חונכות אישי פרח למטופלים